Умствено изоставане
Умствено изоставане означава изоставане в интелектуалното развитие на детето под определените норми за съответната възраст.
За щастие нашите деца поскоро са умствено „напреднали”, изостаналите са изключителна рядкост. Има обаче заболявания, които увреждат умственото развитие на детето и те трябва да се познават, за да се вземат мерки навреме. Това са някои генетични заболявания, родови травми, свързани с увреждането на мозъка, тежки менингити и енцефалити, съдови смущения, тежки отравяния.
Симптоми:
В тези случаи може да се наблюдава изоставане в говора и двигателните умения, нарушение на асоциациите и паметта, на логичното и абстрактното мислене, трудности в учебния процес и социалната адаптация. При проблеми около раждането е необходимо непрекъснато проследяване и изследване на детето от детски невролог. На последната страница на детския картон има графика за нормалното развитие на детето по месеци – например първия месец се усмихва несъзнателно, втория гука и т.н. Ако някой месец детето ви не прави това, което пише по книжките, не се притеснявайте, децата са различни, пък и те не четат тези книжки. Споделете с педиатъра, той ще прецени има ли проблем. При тежките степени на умствено изоставане в кърмаческа възраст майката сама забелязва, че бебето не се заглежда, не се усмихва, не се опитва да хваща, не извършва движения, съответни на възрастта. При леките степени диагнозата понякога се изяснява едва в училище – детето не внимава, трудно усвоява знания, повтаря класа.
Лечение:
Съвременната медицина разполага със значителни средства за напълно възстановяване на детското здраве, дори след сериозни премеждия по време на бременността или раждането. Посещавайте редовно детските консултации. Следете развитието на детето, но без да се вманиачавате. Тревожната майка само обременява детето. При по-големите деца, ако имате притеснения, посетете детски психолог, който ще установи дали има проблем. Той прави тестове за интелигентност, които са съобразени с възрастта на детето. Например най-малките подреждат играчки, рисуват, разказват истории.
Нормалният интелект се движи около 100%. Децата с умствена изостаналост показват коефициент на интелигентност под 70%.